lördag 17 mars 2007

Vita viner från Italien

Det är inte alltid man tar fram en flaska vitt italienskt vin. Och eftersom så är fallet för mig, var jag rätt nyfiken på den här provningen. Ska jag vara ärlig så var just den här samling rätt bra, men i vissa fall kanske inte så prisvärda. Men det var en trevlig provning med en av de bästa provningsledarna jag träffat på. Jag kunde tyvärr bara lyssna med ett öra eftersom jag hjälpte till att hälla upp vinerna, men jag hörde rätt bra ändå. Som avslutning hade vi ett sött smarrigt vin med aprikoser, lagom sötma och friskhet. Det var 2003 Le Sponde Recioto Soave, Coffele, Veneto 251:- /50 cl, varunummer 88413 på 100% Garganega.
Som vanligt tar jag dem i min preferensordning:

2005 Planeta Chardonnay, Sicilien 199:-, varunummer 99185
Chard
Djup gul färg. Doften var stor, smörig, fat, rostad och kalaspuffar. Smaken följde efter med smörigheten och faten, syran var medelstor, och en ton av honung fanns. Jag gillar den här rostade tonen, så det var min favorit.

2005 Claps Sauvignon, Armani, Grave del Friuli 85:-, varunummer 2426
SB
Medelstor gul färg. Doften var relativt stor med citrus, fläder och gräs. Smaken hade en frisk syra, relativt stor frukt, citrus, fläder, gräs och lite metalliskt. Ett typiskt sauvignon blanc-vin, men inte övertypiskt. Hyggligt pris också.

2005 Torricella, Barone Ricasoli, Toscana 125:-, varunummer 7179
Chard
Medesltor gul färg. Doften var medelstor med citrus och äpplen. Smaken hade friska syror, citrus och äpplen. En trevlig Chardonnay som inte är tokekad.

2005 Langhe Riesling, GD Vajra, Piemonte 183:-, varunummer 97460
Ri
Medelstor gul färg. Doften var medelstor av godis, blommande gräs, mineral. Smaken var frisk, relativt stor kropp, citrus, gräs och lime. Det var trevligt, men inte prisvärt. Det når inte riktigt upp till de tyska rieslingvinerna som jag är förtjust i.

2005 Ca'Visco Soave Classico, Coffele, Veneto 119:- , varunummer 88357
80% Garganega, 20% Trebbiano di Soave
Medelstor gul färg. Doften angav mineraler, citrus, tropiska frukter och päron. Smaken var frisk, medelstor kropp, citrus, päron, persika. Ett hyggligt vin.

2004 Cubìa Insolia, Cusumano, Sicilien 145:-, varunummer 98224
Insolia
Medelstor gul färg. Doften var stor, smörig och rostad. Smaken hade bra syror, citrus, grape och beskt. Jag är en aning känslig för beska, så det behövs inte mycket för att jag ska tappa intresset. Tyvärr det här var min stora förlorare p.g.a. beskan.

20070314

Inga kommentarer: