torsdag 8 mars 2007

Toscana 1997

En provning där målet var att se om Toscanavinerna åldras med behag. Alla vinerna är prestigeviner från sina respektive producenter, och året 1997 var ett bra år, så vinerna har potential att vara bra. Jag tyckte att vinerna var bra, men ska jag vara riktigt ärlig så var jag mer imponerad av den 1997 Morellino di Scansano som jag drack för ca två veckor sedan. Det är ett mycket enklare vin än dessa anses vara, men jag köper hellre Scansanoviner än dessa vi provade.

Avvoltore och Cortaccio fick flest röster, övriga enstaka.
Min rankning föll sig så här:

1997 Il Bosco, Tenimenti Luigi d'Alessandro Manzano, Cortona IgT
100% syrah
Djup röd färg. Åldrad doft med fat, trä och gödsel. Smaken hade bra syror och något tuffa tanniner. Jag tyckte det var bra balanserat, och blev överraskad att det här var syrah-vinet. Det var inte min gissning....

1997 Avvoltore, Moris Farms, Massa Marittima IgT
76% sang, 20% CS, 5% sy
Djup mahognyröd färg. Mogen doft med röda bär och fat. Smaken hade friska syror, lagom tanniner, stor frukt av röda bär. Ett charmigt, smuttvänligt vin, men så liknar det Morellino di Scansano-vinerna en aning. Jag har provat Moris Scansanoviner också, och de är bra, men inte bäst. Av kvällens viner är det här det vin jag helst skulle ha hemma.

1997 Cortaccio, Villa Caffagio, IgT
100% CS
Djup blåröd med svart kärna. Doften hade en begynnande ålder med fat, mörka bär, svarta vinbär och lite blåbär. Smaken följde doften med stor frukt. Eftersmaken visade att det var ett alkoholstarkt vin, 14%. Jag trodde att det här var syrahvinet, eftersom det var så mörkt, men jag hade fel.

1997 Guado al Tasso, Antinori, Bolgheri Superiore
60% CS, 30% Me, 10 % sy och andra röda druvor
Röd medeldjup förg med mahognykant. Doften hade en trevlig mognad med fat, en klassisk doft av cab. Smaken hade bra syror och torra tanniner. Kroppen var medelstor med röda bär och svarta vinbär och något besk. Det här vinet prickade jag in direkt. Det påminner om lillebrorvinet, Il Bruciato, som jag druckit några gånger och tyckt om.

1997 Tignanello, Antinori, Toscana IgT
80% sang, 15% CS, 5% CF
Djup röd färg. Doften var relativt stor med trevlig mognad, smörgåskex, fat, röda bär och gödsel. En doft jag förförs av! Smaken visade rätt tuffa syror, bra tanniner, röda bär och en beska som jag har lite svårt för. Det här var det vin jag var mest besviken över. Doften var magnifik, men smaken?

1997 Percarlo, San Giusto a Rentenanno, Toscana IgT
100% sangiovese
Medeldjup mahognyfärg. Doften var mogen, jordig, fat och något knuten. Smaken hade inga nämnvärda syror men ändå rätt tuffa tanniner. Frukten var medelstor med röda bär. Jag undrar om det verkligen kan bli bättre om det får ligga längre. Jag skulle inte tro det. Det var kvällens mest alkoholstarka vin på 14,5%.

20070307

Inga kommentarer: