måndag 1 juni 2009

Konditor alternativ karriär?

Jag brukar bjuda på hembakat ibland på jobbet. Idag var det befogat, eftersom jag blivit befodrad. Många gånger har det blivit en kladdkaka eller praliner. Choklad så klart, chokoholic som jag är. Det är inte alla som köper choklad i pelletsform i 10-kilossäckar.

Den här gången ville jag prova något nytt.
Hela helgen har jag hackat nötter, vispat äggvita, vispat grädde, kokat sockerlag, sjudit äggulesmet på spisen till en seg krämig smet, blandat de olika smeterna, stoppat in i frysen i omgångar, haft långkok på spisen för att koka gelé, diskat bunkar efter hand och ut trillade det två tårtor.

Den första var en jordgubbsmoussetårta med pistagemandelmarängbotten med vit chokladdekor. Den har jag gjort förut. En fräsch sommartårta där både den vita chokladen och pistagen passar utmärkt tillsammans med jordgubbarna.

Den andra en tårta som Jan Hedh kommit trea med i Världsmästerskapen i konditori kallad World Championtårta. Det är en tårta med chokladbotten, mörk och ljus chokladmousse toppad med en alldeles underbar krämig chokladgelé och slutligen dekorerad med chokladplattor. Den var som åttaåringen uttryckte det "Jag säger bara en sak, den var toppengod!" Himmel, vilken smarrig tårta! Len, fyllig, mäktig, helt klart i världsklass.

Chefen uttryckte det som att han skulle utnämna mig ofta, jag kontrade med att säga att i morgon säger jag upp mig för att bli konditor. :-)
Inget av alternativen kommer inträffa.

Jag är klart inspirerad till Vin & Dessert-provningen som Curt och jag ska hålla igen i höst. Den här gången med lite andra viner och desserter. Att jag ska baka är givet!

Inga kommentarer: