torsdag 25 juni 2009

Inte jävig

Helt rätt!
Domaren i Pirate Bay-rättegången, Tomas Norström, har av Svea Hovrätt idag inte ansetts som jävig, trots sitt engagemang i föreningar på det immaterialrättsliga området. Ett helt riktigt beslut! Självklart måste domare få förkovra sig inom områden som de ska döma inom. Nu hoppas jag tjafset om jäv läggs åt sidan så sakfrågan kan diskuteras; är Pirate Bay-grabbarna skyldiga eller inte? Jag vet vad jag tycker, men jag är kanske jävig eftersom jag jobbar med immaterialrätt? :-)

Christian Engströms (Piratpartiet) gnäll om att det inte går att lita på rättsväsendet går jag inte på. Han säger samtidigt att det visserligen är fel på lagarna också. Hur ska han ha det? Döms det fel enligt lagarna, eller är det lagarna det är fel på?

Min ståndpunkt är klar: han man gjort ett arbete, oavsett vad det är, ska man få betalt för det också. Och sjunde budordet lyder: Du ska icke stjäla.
Upphovsrättsligt material har någon arbetat för att ta fram, och ska därmed få betalt för. Att olovligen ladda ner sådant material är att stjäla.

Se Mål B 4041-09 (jävsfrågan) och Mål B 13301-06 (Pirate-Bay-målet)

Inga kommentarer: