fredag 4 december 2009

Första steget avklarat!

Brevet med resultatet har anlänt. Först ville jag inte öppna det. Någonstans inom mig gnagde att jag nog inte klarat det. Trots att jag när jag skrev hade en skön känsla att jag kunde det. Det var snacket efteråt, när vi som skrev, jämförde några frågor, och jag insåg att jag varit ute och cyklat.

Egentligen vet jag inte vad jag gett mig in på. Eller vart det ska leda. Jag var på väg i början av 2003. Men insåg att eftersom jag inte ens kunde hålla ögonen öppna när jag läste två meningar på jobbet, var det ingen idé. Då var jag gravid, och satt och höll upp ögonlocken för att inte somna. Det var omöjligt att fortsätta plugga med ett heltidsjobb. Inte med en liten grabb på två år hemma, och jag bara ville sova, sova, sova. Det kändes tungt att hoppa av. De andra i "studiegruppen" är klara med studierna. Men för dem gällde det deras yrke. För mig är det bara en oavlönad hobby.

Nu jobbar jag nästan heltid. Jag har mer ansvar på jobbet. Skjutsar till barnens aktiviteter. Roddar på Munskänksaktiviteter 1-2 gånger i veckan. Och försöker engagera mig i det som känns viktigt. Samtidigt fick jag för mig att plugga på distans på Grythyttan (igen) kan ju vara kul. Det är ju bara tre träffar i Grythyttan, och det kan ju några semesterdagar vara värda. Och läsa på bussen till jobbet har jag gjort förut. Speciellt när jag fick reda på att läraren är MW Ulf Sjödin. Han var ju en av alla skojiga, kunniga, inspirerande teknologer/doktorander som fick mig att på allvar tycka att vin är bättre än Pripps-ölen på kåren för en sisådär 17-18 år sedan i KTH:s vinförening.

Vad stod det i brevet jag inte ville öppna? Det stod att jag klarat av WSET:s Diploma unit 2, den om vitikultur och vinifikation. Nu är det bara 5 delar kvar. Vin, sprit, mousserande, starkvin och global business. Undrar vilken bit av kakan jag ska tugga i mig härnäst? Vilken smakar bäst?