fredag 5 januari 2007

Madiran-provning 2007-12-27

Ok, första vinrecensionen kommer här. Jag kan inte hålla mig längre! Jag har under hösten recenserat de flesta vinprovningar jag varit på, hemma för mig själv. Även provningsledarna har blivit recenserade :-) Anteckningarna om vinerna är de jag skrev under provningen, och kommentarerna när jag kommit hem. Antagligen blir recensionerna kortare i fortsättningen.

M bjöd som vanligt på en intressant provning under mellandagarna. Min första tanke efter titt på färgen och doftning, var sydvästra Frankrike. Men igen! M har ju haft det temat förr! I och för sig har vi varit i Fitou ett par gånger och haft Mont Tauch-vertikaler. Men det kände jag att det inte var. Jag försökte spåna över världen, men kom tillbaka till det sydvästra hörnet av vinkungarnas land. Vinerna hade tydliga franska smaker. Det var en kul provning med 4 av Alain Brumonts viner mot två andra, och ålder mot yngre. Maten till smakade bra i form av ankbröst och ugnsrostad potatis. Så typiskt franskt! M tyckte att det var en sådan billig provning att han satsat på ett dessertvin till äppelpajen. Han halade fram en flaska Chateau Filhot från 1990 som hade en smarrig botrytissmak. Ett mycket gott sauternesvin! Mumsigt! Osten fick stå över den här gången. Undrar om det beror på att C är tillbaka?

Chateau Barréjat 2000 Denis Capmartin, Frankrike/ Madiran, Pris 89:-
Druvor: 60% Tannat, 40% Cabernet Franc och Cabernet Sauvignon
Färg: Tät, blåröd
Doft: Medelstor med lakrits, björnbär, fat charkuterier och prickig korv
Smak: Frisk syra med balanserade tanniner, medel till stor kropp, stor frukt av mörka bär och tydlig fatkaraktär och en lång eftersmak.

Ett fynd i prisklassen.
........
Montus 2000 Alain Brumont, Frankrike/ Madiran, Pris 149:-
Druvor: 80 % Tannat, 20 % Cabernet Sauvignon
Färg: Tät, röd
Doft: Medelstor med mörka bär, fat, charkuterier och rök
Smak: Balanserad syra och tanniner, medel kropp och frukt, mörka bär, fat, rostad med ett något beskt slut

Ett vin som kräver lagring. Potentialen finns där.
........
Montus 1995 Alain Brumont, Frankrike/ Madiran, Pris ca 150:-,
Druvor: 80 % Tannat, 20 % Cabernet Sauvignon
Färg: Tät, röd
Doft: Medelstor med lakrits, fat, källare och stall
Smak: Frisk syra, balanserade tanniner, medel till stor kropp, stor frukt, lakrits, fat, mörka bär med en aningens beska.

Kvällen vinnare. Det här var gott! Sicken tur att det ligger några årgångar av herr Brumonts viner i källaren hemma, både Montus, Montus Cuvée Prestige, Bouscassé Vielles Vignes och La Gascogne Tannat Merlot som jag tycker är ett superfynd för endast 79:-
........
Domaine Mouréou 2000 Domaine Mouréou, Frankrike/ Madiran, Pris 99:-,
Druvor: 40 % Tannat, 60 % Cabernet Franc
Färg: Tät, svart kärna med röda toner
Doft: Medelstor fat, örter, moget, kemiskt, tranbär, tall, lakrits, russin
Smak: medelsyra, balanserade tanniner, stor kropp, stor frukt, fat, röda bär, tranbär

Ett vin som hade oxiderat. Det blev kvällens delade förlorare.
........
Bouscassé 2000 Alain Brumont, Frankrike/ Madiran, Pris 119:-,
Druvor: 65 % Tannat, 25 % Cabernet Sauvignon, 10% Cabernet Franc
Färg: Tät, blåröd
Doft: Medelstor, vanilj, mörka bär
Smak: Medelsyra, balanserade tanniner, medelkropp, stor frukt, mörka bär, lakrits.

En besvikelse. Jag tyckte det var lite blekt och obalanserat. Hoppas Vielles Vignes:en jag har hemma är bättre. Den är av ett annat år också.
........
Torus 2005 Alain Brumont, Frankrike/ Madiran, Pris 196:- för en BiB 3 liter,
Druvor: 65 % Tannat, 25 % Cabernet Sauvignon, 10% Cabernet Franc
Färg: Tät, röd
Doft: Medelstor vanilj, mörka bär och rök
Smak: Medel till stor syra, balanserade tanniner, medelkropp, stor frukt, sylt och vanilj

Ungt och syltigt speciellt efter ett tag i glaset. Delad sistaplats fick den av mig. Varför häller man ett vin som uppenbart mår bra av att rundas av några år på flaska i en förpackning som inte tål mer än halvårs lagring? Det är obegripligt.

Det här blev årets sista provning. Undrar vad 2007 bjuder på?

Inga kommentarer: