söndag 21 januari 2007

Korkskadade viner

Korkskadade viner är trist. En del känner defekten nästan redan man dragit ur korken, medan andra aldrig erkänner den. Jag har arbetat ner min tolerans det senaste året, och hittar korkdefekt betydligt oftare nu. Trikloranisol är verkligen ett gissel, och jag förordar verkligen ett annat förslutningsmedel! Läs gärna Jennifer Rosens kolumn i frågan.

I fredags hade jag tur att öppna en flaska som inte var korkskadad. Jag öppnade en Chinon Les Morinières 2003 från Joseph Mellot 79:-. Jag hade förväntat mig att det skulle vara korkskadat. För knappt ett år sedan köpte jag en halvlåda av vinet, eller rättare sagt 6 flaskor. Jag fick leveransen i två omgångar. Det var ett vin som reades ut, och det fanns inte på det bolag jag brukar handla på. Om det inte finns på det lokala bolaget kan man beställa hem det. Tack för den servicen Systembolaget! När jag skulle hämta ut det sa de att två flaskor hade gått sönder i leveransen. Men det fanns några flaskor kvar, så de beställde hem två nya flaskor från ett annat bolag. Utan att jag behövde betala en enda krona för beställningen. Det kallar jag service det. Men tillbaka till själva vinet. Det verkar som om det finns en anledning till att det var prisnedsatt.

De första två flaskorna var korkskadade så vi vågade inte öppna en tredje den kvällen för vi tänkte att tänk om vi har fel? Vi luktade på vinerna nästa dag, och de var otvetydigt korkskadade. Den tredje flaskan vi öppnade (dagen efter som referens) var precis så som jag hade förväntat mig! Frukten fanns där den skulle och var inte glömd i någon skrubb. I somras öppnade vi den fjärde flaskan, och jag var egentligen inte särksilt förvånad att den var korkskadad. 3 av 4. Inte särskilt bra odds när jag i fredags drog ur korken ur den femte flaskan. Den var OK! Ingen kork där inte! Fredagsmiddagen räddad!

Så frågan är ju nu om de två flaskorna jag fick från ett annat bolag var en annan batch från Joseph Mellot, och jag nu druckit de två icke korkskadade, så jag nu kan förvänta mig att den sista flaskan är korkskadad. Eller om jag bara haft osedvanlig otur och det är i runda slängar 5% risk att sista flaskan är korkad. Det lär jag aldrig få veta.

2 kommentarer:

Vinlusen sa...

Det är trist med korkade viner. Lyckligtvis inser allt fler producenter fördelarna med skruvkapsyl. Bröderna Lurton försluter nästan alla viner så nuförtiden. Det är bara att hoppas att resten av fransoserna tar efter!

Syrah sa...

Skruvkapsyl är den överlägset bästa förslutningen. Jag tycker även det är spännande med glaskork som har börjat dyka upp. Men släng den gamla korken!