lördag 18 december 2010

Förutsägbart och gott

En inte alldeles vanlig lördagkväll, men jag önskade mig något förutsägbart i glaset. Jag tog fram ett vin som visade sig vara klassiskt. Svarta vinbär, grön paprika, och de där "plankiga" fattonerna som några kallar ceder finns där. Sniffar man lite längre kommer lite rostade kaffetoner och den där blandningen som skriker Bordeaux. Komplext, härligt. Smaken är stram som sig bör. Tanninerna finns med en hygglig syra. Bären är mörka, och den gröna paprikan sticker fram.


Det är klart det smakar så här när blandningen är 55% Cabernet Sauvignon, 40% Merlot, 5% Cabernet Franc och producenten ligger i Margaux. Jag är inte ett dugg ledsen att jag har 5 flaskor kvar av 2007 La Sirène de Giscours. Det känns även äkta att etikettdesignen är avskalad.
Ett bra avslut på en i övrigt bra dag!

Inga kommentarer: