fredag 3 juli 2009

Värsta vinhändelse

Jag minns fortfarande med sorg min värsta vinhändelse. Egentligen är det inte ett minne om vin, utan en händelse från en vinresa.

Jag och L hade auktionerat ut barnen till svärföräldrarna för två år sedan. Vi skulle få en veckas semester helt själva. Målet var, inte helt oväntat, Rhône-dalen. Vi flög till Marseille, hyrde bil, stannade till i Chateuneuf-du-Pape, tog en tur upp i Mont Ventoux och såg alla landmärken från Tour de France samt enorma lavendelodlingar. Målet var norra Rhône, och vi bodde i Tain l'Hermitage. Vi tog in på samma hotell som förra gången, och fick samma rum. Billigt och centralt. Vi besökte alla våra favoritproducenter, där M. Sorrel är helt outstanding. En försynt anspråkslös gentlemannabonde som inte kan ett ord engelska. Men vilka fantastiska viner han gör! Tryffelsvinet, varför importerar ni inte hans viner längre?

Jag sprang runt i vingårdarna och fotade, jag arrangerade motiv, hos producenterna fotade jag, allt med tanke på att de här bilderna kan jag säkert använda på någon kurs, eller provning, förstora till en tavla på jobbet, till något blogginlägg, och så klart bara titta på.

Sista dagen innan vi åkte hem, badade vi utanför Marseille. Någon gång mellan vi lämnade näst sista hotellet och tog oss upp ur Medelhavet försvann kameran. Antingen glömde vi kameran på hotellet, den blev stulen på hotellet, eller så hade vi inbrott i bilen. Inget av det kunde vi vara säkra på. Det enda jag vet är att kameran, med alla mina fina bilder var borta.... Kameran struntar jag i, för jag köpte en ny, mycket bättre, men bilderna! Alla härligt blå lavendelodlingar, alla vyer från de branta odlingarna i norra Rhône, stenarna i Ch9dP, cyklisterna, ja allt. Med bitterhet tittar jag på gamla kort från första gången vi var i Rhône. Var är alla nya foton?

I år ska jag vara smartare vid hantering av bilderna. Nu stundar en lång semester!

Inga kommentarer: