söndag 5 juli 2009

Turning Leaf White Zinfandel 2005

För tre år sedan köpte jag två flaskor av Turning Leaf White Zinfandel 2005 (75:-). Ena flaskan provade jag direkt, och jag noterade då i källarboken "skall drickas iskall, gärna till jordgubbar". Jag funderade lite på varför jag skrivit så. Vi hade en liter svenska jordgubbar hemma, så det var väl bara att testa.



Färgen är jordgubbsröd, och doften skvallrar av jordgubbar. Har jag verkligen näsan över glaset och inte jordgubbsskålen? Smaken då, jo visst finns där jordgubbar också. En viss citrussyrlighet, och så anledningen till att det ska drickas kallt: det finns en avig bitterhet, men väl kyld, och med en jordgubbe i munnen funkar det bra. Tveksamt om jag skulle köpa det igen, helt OK vin men inget jag skulle köa för. Det funkar som en sommardrink, kanske med en jordgubbe i glaset till och med?

Inga kommentarer: