fredag 11 maj 2007

Rosa champagne

Jag vill rikta ett stort tack till mina vänner/kollegor på sensoriken. De förärade mig en flaska rosa champagne när jag fyllde jämnt för en månad sedan. Nu har jag provat den, utan att behöva öppna min egna flaska. Den spar jag till en skön sommareftermiddag på altanen. Kanske sabrerar jag den, kanske inte.

Jag var på en provning av rosa champagne, där "mitt" vin var den solklara vinnaren.

Gosset Grand Rosé Brut, 449:-
56% Chard, 35% PN, 9% rött vin från Bouzy och Ambonnay

Färgen var djupt rosa/persikofärgad. Doften var fyllig med hallon, druvor, jäst, apelsin och mogna sommaräpplen. Jag ser framför mig äppelträdet som nu står i full blom och tänker på hur det kommer smaka om några månader. Smaken hade en bra mouss, hallon, jäst, röda äpplen och apelsin. Avslutet var fylligt, mjukt och stannade kvar länge på läppen.
Så gott ska ett vin vara!

Inga kommentarer: