lördag 1 augusti 2009

Chateau Rauzan-Gassies 1996

Efter tre tältnätter, varav den första var så kall att jag var benägen att vända bilen och ta färjan hem igen, kom vi så till München. C har träffat en fransman, och han hade med sig en flaska vin. Vi snodde ihop en middag, mestadels på rester, för vi hade misslyckats att handla några ingredienser till den tilltänkta rätten. Bayern är stängd på söndagar, vi visste det, men det blev ändå miss i inköpsstrategin.

Maten stod på bordet, och då såg jag vad fransosen "fått med sig från sin pappas källare", som han uttryckte det. Han bad om ursäkt, för att vinet säkert var för gammalt, men det var vad han fått med sig i brådrasket. För gammalt, pyttsan! En andra cru ska tåla 13 år, och det hade den minsann gjort. I glasen hällde vi upp Chateau Rauzan-Gassies 1996.



Jag satt och njöt, inte enbart för att jag visste att liggunderlaget i tältet skulle bytas ut några dagar mot en skön säng i en varm lägenhet. Vinet, så gott, så gott. Självkart noterade jag inget, men det hade allt som ett bra Margaux-vin ska ha. Gjort på 65 % Cabernet Sauvignon, 25 % Merlot, 8 % Cabernet Franc och 2 % Petit Verdot, är det perfekt. Jag gillar Margaux.....

Tack så hemskt mycket för vinet! Inget kunde ha varit mer perfekt!

Inga kommentarer: