söndag 6 december 2009

Dålig avkasting

Den 5 december 2005 köpte jag några flaskor av Quinta do Noval 2003 efter att provat den. Även några andra 2003:or kom med hem. Lillgrabben är ju född 2003, så det är hans årgång. Det är inte säkert att han får flaskorna när han uppnår lagom ålder. På sin höjd kanske han får dela flaskorna med oss :-) Men en Vintage Port är ju perfekt att spara länge på.


Jag provade den igen häromdagen, på en portvinsprovning vi arrangerade i Munskänkarna. Tre tawny mot tre VP. Min favorit-tawny var med, Fonseca 20 YO Tawny. Men vi hade en annan tawny som var ännu bättre. Ok, nästan 50 % dyrare, men Krohns Colheita 1978 var bland det godaste jag druckigt. Som sammet i munnen. Nästan synd att dricka den till choklad eller nötter. Den står sig så bra själv i eget majestät.

Motpolen till tawny är väl en ung VP. Det var fyra år sedan jag provade den här, så nu var den inte purung längre. Men vad smarrig. Jag dricker den gärna nu, men jag kan vänta till lillgrabben fyller 18, 25 eller varför inte 30 innan jag tar den sista flaskan.

Avkastningen då? För fyra år sedan betalade jag 595:-, nu går den att köpa för 577:-. Det är väl ungefär samma avkastning som på pensionsinsättningarna. Tur jag inte handlar vin som investering ;-)

En annan 2003:a som jag också köpte för fyra år sedan har sjunkit i pris den med, den med 17:-.

Inga kommentarer: